استارت آپ چیست؟
مقاله

استارت آپ چیست؟

| 15:00 | 2

در سال‌های اخیر واژه استارت‌آپ به دفعات زیادی به کار گرفته شده است. حتی در کشورمان نیز این موضوع مورد اهمیت قرار گرفته و همانطور مشاهده می‌شود در بعضی از نقاط گردهمایی‌هایی که به عنوان «استارت آپ ویکند» معروف هستند به حمایت از استارت‌آپ‌های داخلی می‌پردازند. اما واقعاً این واژه به چه معنایی است. با بورس با ما همراه باشید تا معنای آن را برای همیشه فراگیریم.

یک استارت آپ یک کسب وکار تجاری مبتنی بر نوآوری درهم گسیخته است که برای حل مشکلات یا ارائه یک محصول یا خدمات جدید در شرایط عدم قطعیت شدید ایجاد شده است. بسیاری از کارآفرینان و مدیران مشهور کسب و کار، استارت آپ را به عنوان یک فرهنگ و ذهنیت ساختن یک کسب و کار بر اساس یک ایده نوآور برای حل مشکلات تعریف می‌نمایند. 
پول گراهام  موسس  Y Combinator  تعریف واژه استارت آپ را ساده نموده و  در ارتباط با رشد و توسعه درنظر گرفته است. مطابق با وی:

یک استارت آپ یک شرکت طراحی شده برای رشد سریع است. شرکت‌هایی که به تازگی تازه تاسیس شده اند به خودی خود  یک استارت آپ نیستند و  همچنین برای یک استارت آپ لازم نیست حتما بر روی فناوری کار شود و یا  جذب سرمایه شده باشد. در اینجا تنها رشد ضروری است. همه چیز دیگری که ما با استارت آپ مرتبط می‌کنیم، از رشد ادامه پیدا می‌کند.


 بنابراین کلید اصلی برای تمامی استارت‌آپ‌ها رشد است:


رشد

پول گراهام اضافه می‌کند:

تفاوت در آن است که چرا برای شرکت‌های با رشد سریع یک کلمه مجزا استارت آپ تعریف شده است. اگر همه شرکت‌ها اساسا شبیه یکدیگر باشند، اما در میان آن‌ها به علت خوش شانسی یا تلاش موسسشان به رشد سریع دست یابند، دیگر نیازی نیست که ما کلمه مجزا داشته باشیم. فقط دو شرکت با موفقیت زیاد و موفقیت کمتر خواهیم داشت. اما در حقیقت استارت آپ   از  دی ان ای متفاوتی نسبت به سایر شرکت‌ها بهره‌مند است. گوگل یک آرایشگاه نیست که مدیرانشان خوش شانس یا سختکوش باشند. گوگل از ابتدای کار متفاوت بوده است .


 یکی از چیزهایی که یک استارت آپ را با دیگر شرکت‌ها متفاوت می‌کند، ارتباط بین محصول و میزان تقضای برای محصولات می‌باشد. استارت آپ‌ها محصولاتی دارند که بازار نامحدودی را مورد هدف قرارداده اند. موسسان استارت آپ‌ها استراتژی کاملی برای ایجاد محصول برای بازار هدف می دانند و این محرکه اصلی برای رشد این شرکت‌هاست.

ساختار کسب وکار

یک استارت آپ یک شرکت تجاری ثبت شده است. هر شرکت ثبت نشده تنها یک ایده و یا شروع یک فرایند است. یک استارت آپ یک ساختار سازمان یافته دارد و فرقی نمی‌کند چقدر ممکن است افقی باشد یا چه تعداد نیرو داشته باشد و میزان سرمایه آن چقدر است.

نوآوری در هم گسیخته

یک کسب و کار جدید به عنوان استارت آپ در نظر گرفته می‌شود، که از طریق محصول یا خدمات خود، یک منبع جدید از مطلوبیت را برای مشتریان خود به ارمغان آورد. با این وجود، نوآوری در هم گسیخته محدود به محصول یا خدمات ارائه شده نیست. بسیاری از استارت‌اپ‌ها در ابعاد محصول نوآور نیستند، اما آن‌ها:

•    محصولات از طریق کانال های نوآورانه مختلف (به عنوان مثال تجارت الکترونیک) ارائه می‌نمایند.
•     مدل کسب و کار مشابهی با ارزش افزوده ایجاد می‌کنند.
•    مکانی برای ارائه  گردهم آوری محصولات و خدمات موجود ایجاد می‌کنند.
•     بازارهای جدید با محصولات و خدمات موجود را مورد هدف قرار می‌دهند.

عدم قطعیت

نوآوری یک فرایند ریسک پذیر است. تعداد زیاد از عوامل درونی و بیرونی وجود دارد که بر سرنوشت یک استارتآپ تاثیر می‌گذارد. بیشتر استارت آپ‌ها، مدل کسب و کار خود را بر پایه تقاضای موجود بازار بنا نهاده‌اند و از این رو در دراز مدت به علت عدم قطعیت تقاضا، بقای یک استارت آپ قطعی نخواهد بود.

حل مشکلات

این مفهوم باعث اتفاق افتادن نوآوری شده و در نتیجه استارتآپ‌ها را نسبت به کسب و کارهای کوچک متمایز می‌سازد. مشکلات می‌تواند از بین بروند یا کاهش پیدا کنند. به خاطر بیاورید که چطور تقاضا برای بسته بندی آب‌های معدنی با توجه به خطرات ظروف معمولی آب‌های معدنی ایجاد شد.


 چه شرکت های استارت آپ نیستند؟

برای اینکه بفهمیم چه شرکتهایی استارت آپ هستند و چه شرکت‌های نیستند. دسته بندی برای کسب و کارهایی که استارت آپ نیستند ایجاد کردیم. این دسته بندی شامل:

 مدل کسب و کار

استارت آپ‌ها مدل‌های غیر متعارف و ناپایدار کسب و کار هستند. تقاضا برای محصول آن‌ها هنوز در مرحله در حال ظهور بوده و مدل کسب و کار آن‌ها در حال پیشرفت در محدوده بسیاری از جریان‌های جدید درآمدی است. شرکت‌های زیادی وجود دارند که با یک مدل کسب و کار کپی شده یا به عنوان حق امتیاز راه اندازی می‌شوند. این شرکت‌ها به عنوان استارت آپ دسته‌بندی نمی‌شوند.

مرحله تولید

محصول یا خدمات استارت آپ‌ها هنوز در مقدمه یا مرحله اولیه چرخه عمر خود هستند. بسیاری از شرکت‌های جدید، محصولات خود را در بازار  خریداری می‌کنند یا با محصولات موجود رقابت می‌کنند. این شرکت‌ها استارت آپ  لحاظ نمی‌شوند مگر اینکه در سایر کانال های کسب و کار نوآوری کنند.

تعداد کارکنان

 استارت آپ‌ها معمولا بیش از 100 کارمند ندارد. اما این جنبه را نمی توان صرفا به منظور طبقه بندی یک کسب و کار به عنوان یک استارت آپ دانست.

سن کسب و کار

این یکی از ویژگی‌های مورد بحث در مورد  استارت آپ ها  است. به گفته دولت هند اگر یک شرکت در حال کسب و کار برای بیش از 5 سال است، دیگر استارت آپ نیست.

درآمد

یک استارت آپ دیگر استارت آپ نیست اگر  گردش مالی آن بیش از 50 میلیون دلار در سال باشد.

شما چه فکر می‌کنید؟

 اگر نکته و مطلبی  را یادمان رفت اعلام نماییم،  ما را از عقاید و اطلاعاتتان بی خبر نگذارید.

 

 

منبع: feedough

دیدگاه شما

دیدگاه‌ها