نئوبانک ها، بانک داری آینده
مقاله

نئوبانک ها، بانک داری آینده

| 12:00 | 3

در زمینه بانکداری بسیار شنیده ایم که آینده این صنعت به رشد فین تک ها وابسته است. نئوبانک ها (Neobanks) نیز برخواسته از اجتماع فین تک ها هستند که در محیط کاملا دیجیتال Pure-Digital و در بستر موبایل شکل گرفته اند.  این بانک ها شعبه فیزیکی ندارند و صرفا در یک دفتر مرکزی کلیه فعالیت های ستادی و مرکزی خود را انجام می دهند.  در این بانک ها خدمات صرفا روی بستر اینترنت و از طریق وب سایت و اپلیکیشن های موبایل انجام می شود. این نکته اهمیت دارد که بدانیم در همه جای دنیا نئو بانک ها یک بانک کاملا مستقل نیستند. با توجه به محدودیت های حقوقی  شرکت های اقماری و زیر مجموعه بانک ها در قالب نئو بانک تاسیس می شوند. 
امروزه استفاده از نئوبانک  در حال گسترش می باشد و تعداد زیادی از نئوبانک ها در سراسر دنیا تاسیس شده اند. (منبع) گروه ATKearny که از شرکت های مشاوره مدیریت شناخته شده آمریکایی است گزارشی با عنوان European Retail Banking Radar 2019 منتشر کرده است که در آن به مقایسه بانکداری سنتی و نئوبانک ها می پردازد. این گزارش می گوید در 5 سال آینده بیش از 85 میلیون اروپایی از نئوبانک استفاده خواهند کرد که این آمار خود گویای محبوبت استفاده از این خدمات است. یکی از مهمترین مزیت های نئوبانک کاهش هزینه می باشد. زمانی که بانک شعبه ای ندارد، هزینه آن شعبه را مشتری پرداخت نخواهد کرد و این به نفع مشتری ست. علاوه بر کاهش هزینه، اطلاع رسانی و سرعت در خدمت رسانی به مشتری نیز بر جذابیت استفاده از نئوبانک می افزاید. 
این نکته شایان ذکر است بانک‌های سرمایه‌گذار ، صنعتی، کشاورزی و شعبات ارزی که پیچیدگی عملیات بانکی دارند و این مهم باعث ضرورت حضور مشتری در شعبه است، در حال حاضر نمی توانند به سمت الکترونیکی شدن کامل پیش روند. نئوبانک صرفا جایگزین بانک هایی می شوند که خرده خدمات مالی (Retail-Banks) را به مشتریان ارائه می دهند. 
در کشور ما نیز با توجه به آن که استفاده از IOT - Internet of Things در حال گسترش و بسترهای مناسب جهت خدمات اینترنتی رو به افزایش است، امید آن داریم که به تدریج به تغییرات استراتژیک و حرکت به سوی تاسیس نئوبانک ها پیش رویم.
 

منبع: ATKearny

دیدگاه شما

دیدگاه‌ها