<span class='far fa-lightbulb color-default'></span> چگونه یک ایده را محقق سازیم؟ (بخش اول)
کسب و کار من

چگونه یک ایده را محقق سازیم؟ (بخش اول)

| 13:00 | 3


 به ذهن رسیدن ایده‌های خوب سخت باشد، اما متقاعد کردن دیگران برای انجام کاری با آن ایده‌ها خیلی سخت‌تر است. در بسیاری از زمینه‌ها، وظیفه انتقال یک ایده به کسی که توانایی انجام کاری با آن را دارد، تحقق ساختن ایده یا به اصطلاح pitch گفته می‌شود: ایده‌هاشروع یک کسب وکار و یا یک استارت آپ، ویژگی‌های نرم افزاری، پیاده سازی استراتژی، فیلمنامه‌ها، تغییرات سازمانی و برنامه‌های تجاری، همه از یک فرد به فرد دیگر متصل می‌شوند. و اگرچه زمینه‌ها یا صنایع ممکن است متفاوت باشد، اما مهارت اساسی تحقق ساختن ایده‌ها تا حد زیادی یکسان است. این افراد ممکن است سرمایه گذاران، سرمایه گذاران فرشته، تیم کاری، همکاران، مدیران، شرکای تجاری و ..... باشد.  ما در  سه بخش قصد داریم گام‌های تحقق ساختن یک ایده  را بیان کنیم. پس با بورس باما همراه باشید تا چگونگی تحقق ساختن ایده ها را برایتان شرح دهیم.

ماهیت ایده‌ها

ایده‌ها  خواستار تغییر هستند. مطابق تعریف، کاربرد یک ایده بدین معنی است که چیزی متفاوت در جهان اتفاق خواهد افتاد. حتی اگر ایده شما غیرقابل انکار و زیبا و درخشان باشد، افرادی را مجبور خواهد کرد که کارهایی که انجام میدهند را تغییر دهند. و از آنجاییکه بسیاری از مردم تغییرات را دوست ندارند و از تغییرات ترس دارند، کیفیت ایده‌های شما که ایده‌هایتان را جذاب می‌کند، دقیقا همان چیزی است که باعث می‌شود تا ایده هایتان برای مردم بسیار دشوار باشد. بعضی از افراد به شدت از تغییری که در حول زندگی خود ایجاد می‌کنند می‌ترسند. بنابراین وقتی ایده عالی شما با فردی که تغییری را نمی‌خواهد ارتباط برقرارکند، شما و ایده تان در معرض خطر خواهید بود. پس قبل از اینکه تحقق ساختن ایده تان را شروع کنید، با کسانی در میان بگذارید که از تغییر نترسند.


گام اول: ایده را ایجاد و اصلاح نمایید

اشتباه کلاسیک تحقق سازان ایده این است که این ایده را قبل از اینکه آماده شود، عملی می کنند. هنگامی که اکثر مردم یک ایده جالب پیدا می کنند، آنها به سرعت توسط خودشان به انجام کارهای احمقانه و غیر مولد از بین می برند، به طور مثال با هر کسی که می شناسند تماس می گیرند که چگونه ایده جدید شگفت انگیز است.
ایده های خوب شامل تفکر درباره اجرای و تحویل است همیشه به یاد داشته باشید که حرکت از یک ایده جالب اما مبهم، به یک خاص و قابل اجرا، بخش مهمی از خلقت و اختراع است. بنابراین تا زمانیکه مفاهیم و سختی ها به اندازه کافی برای نشان دادن روح ایده با مشخصات خاص مطابقت نداشته باشند، این ایده چندان پایه ای ندارد. مردم فقط می توانند 2 یا 3 سؤال اساسی را به سرعت پاسخ دهند.


اغلب اواقات تحقق ساختن یک ایده زمانی عملی است که قادر به پاسخ گویی به سوالات عملی اساسی در مورد ان باشید مانند: چه مشکلی حلش می کند؟ کدام شواهد وجود دارد که مشکل واقعی است و به اندازه کافی مهم است که بتوان آن را حل کرد؟ سخت ترین چالش های مطرح شده توسط این ایده چیست و چگونه آنها را حل خواهد کرد؟چرا شما فرد مناسب برای حل آن هستید؟ چرا باید این مشکل حل شود؟ چرا سازمان باید این مشکل را حل کند؟


گام دوم:  محدوده این ایده چیست؟

حکایت «بامش بیش، برفش بیش» در مورد ایده نیز صدق می کند. یعنی هر چه قدر ایده بزرگتر باشد  تحقق ساختن آن سخت تر خواهد بود .به طور مثال متقاعد کردن مدیر عامل شرکت برای شروع یک پروژه جدید  چند میلیارد تومانی، تلاش بیشتری نسبت به متقاعد کردن بهترین دوست شما  جهت قرض گرفتن قلم می خواهد.
بنابراین دامنه ایده خود را شناسایی نمایید. هنگامی که دامنه ایده خود را شناسایی می‌کنید، تحقیقاتی در مورد چگونگی ارائه ایده هایی از زمینه ی مشابه در مورد دیگران انجام دهید. شما احتمالا اولین کسی در این محدوده چیزی را تغییر خواهدی داد، بنابراین می توانید بفهمید که چه افرادی چه کارهایی انجام داده اند و چه نوع موفقیتی داشتند. در اینجا مثال هایی در مورد دامنه ایده بیان شده است

  • چیزی که در حال حاضر وجود دارد کوچک است
  • ویژگی جدید یا پیشرفت موجود در محصول / وب سایت / شرکت موجود
  • یک منطقه جدید عمده از یک محصول / وب سایت / شرکت موجود
  • پروژه کاملا جدید اما کوچک و ساده است
  • یک پروژه کاملا جدید اما بزرگ و احتمالا پیچیده
  • سازماندهی، هدفی یا فلسفی، تغییر به یک سازمان موجود
  • یک سازمان جدید
  • ملت جدید، سیاره یا ابعاد جهان


گام سوم: كسى كه توان تحقق سازی ايده دارد

فهرستی از افرادی را که دریافت کننده بالقوه  تحقق ساختن ایده  شما هستند، ایجاد کنید. این می تواند رئیس شما، یک شرکت دیگر، یک بانک، ناشر، کسی که می داند و می تواند. این لیست را بر مبنای دو معیار بنویسید: کسی که توان لازم برای پیاده سازی این ایده را دارد و کسی که شما ممکن است به آن دسترسی داشته باشید. به عنوان راهنما

  • یک همکار در سازمان شما دارای  توانایی تحقق ایده است است.
  • رئیس شما دارای این توانایی است
  • کسی که بالاتر از شما در سازمان است
  • کسی که در سازمان دیگری میشناسید
  • کسی که نمی دانید و دسترسی آسان به آن ندارید.

اگر شما هیچ نظری ندارید که چه کسی ایده‌تان  را محقق می‌سازد، پرس و جو  کنید. اگر دسترسی به شخص با قدرت مورد نیاز خود را نداشته باشید، لیستی از افرادی که به آنها دسترسی دارند را بنویسید، به عقب بازگردید تا بتوانید افرادی را که واقعا می‌شناسید لیست کنید. ممکن است لازم باشد از طریق این شبکه از مردم کار کنید و برای رسیدن به نتایجی که می‌خواهید، چندین موقعیت داشته باشید. رسیدن به موقعیت نهایی از تحقق ساختن ایده روزها، هفته‌ها و ماه ها زمان ببرد

 

منبع: scottberkun

دیدگاه شما

|   مشاهده قوانین و مقررات

دیدگاه‌ها