<span class='far fa-lightbulb color-default'></span> بازاریابی خدمات ، بخش دوم
کسب و کار من

بازاریابی خدمات ، بخش دوم

| 12:00 | 2

در مقاله قبل به موضوع بخش‌های مختلف بازاریابی خدمات اشاره نمودیم و سعی بر آن کردیم تا توضیحی در خصوص سه رکن  اساسی بازاریابی در خدمات شامل بخش مشتریان، کارکنان و شرایط شرکت، ارائه نمودیم. و اشاره شد که گام اول در بازاریابی موثر در حوزه خدمات، مشخص کردن ارزش خدمات برای مشتریان است.
ارزش ایجاد شده برای مشتریان به میزان منفعت ایشان در ازای هزینه پرداخت شده می‌باشد و مشخص است که این هزینه علاوه بر هزینه‌های پولی شامل هزینه های عاطفی، روانی  و انرژی و حتی هزینه‌های درمان نیز هست.
اگر منفعتی که به مشتری ارائه می‌کنیم فراتر از منفعتی که رقبا به ایشان ارائه می‌کنند باشد و یا منفعت یکسان را با هزینه کمتری به مشتری عرضه نماییم می‌توانیم بگوییم ارزش بیشتری به مشتری می‌دهیم و مشتری حاضر به پرداخت و خرید خدمت از ما خواهد بود.
منفعتی که محصولات فیزیکی و کالاها برای مشتریان دارند، آن کاری است که محصول برای مشتری انجام می‌دهد به طور مثال منفعت خودرو، حمل نقل و منفعت فیلتر هوا پاکیزه نمودن هوا می‌باشد. خدمات نیز منفعت به همراه دارند مثلا منفعت یک نرم افزار تسهیل در فرآیندهای یک شرکت می‌باشد یا منفعت بیمه محافظت از درآمدهای مشتری می‌باشد. سوالی که در اینجا مطرح می‌باشد این است که چگونه می‌توان با بهبود منفعت ارزش دریافتی برای مشتری را بالاتر برد؟

استراتژی اول: بهبود منفعت

در این استراتژی بر روی یک یا چند ویژگی خدمات ارائه شده تمرکز میکنیم و سعی بر آن داریم که این ویژگی‌ها را ارتقاء، بهبود و یا اضافه نماییم. یکی از مثال‌های این موضوع را می‌توان در مراکز خرید مشاهده نمود، فرآیند خرید خسته کننده و برای کودکان دشوار است، فروشگاه ها با ایجاد مراکز تفریح و مراقبت از کودکان سعی بر آن دارند تا ارزش بیشتری را برای مشتریان ارائه نمایند.

استراتژی دوم: توسعه و گسترش منفعت

در استراتژی توسعه و گسترش منفعت ما به سمت خلق راه برای مشتری می رویم برای اینکار باید ببینیم در کنار خدمات اصلی چه خدمات جانبی وجود دارد که مشتری علاوه بر خدمات ما باید آنها را دریافت کند در واقع باید به قبل، حین خدمت و بعد از دریافت خدمات فکر کنیم تا منافعی که مشتری میتواند بدست بیاورد را ارتقا و گسترش دهیم. باید ماورای فعالیت اصلی فکر کنیم. ببنیم در هر یک از این مراحل چه فعالیت دیگری وجود دارد. باید با مشتریان خود مصاحبه انجام دهیم و ببنیم در کدام یک از فعالیتهای جانبی می‌توانیم به مشتری خدمات ارائه نماییم این موضوع هم رضایت مشتری را بالا می برد هم فرصت رشد و سودآوری برای ما را ارتقا می بخشد.

استراتژی سوم : تجربه مشتری

در استراتژی سوم که آن هم  به طرف منفعت فرمول ارزش می پردازد ما از گسترش منفعت هم فراتر خواهیم رفت . از خدمات شروع کردیم به سمت راه حل کامل رفتیم و اکنون بر تجربه ای که مشتری از خدمات ما بدست می آورد تمرکز میکنیم. وقتی  به راه حل کامل جنبه های ناملموس یا ذهنیتی مطلوب اضافه کنیم در این صورت خدمات ما در حد تجربه ای تازه برای مشتری خواهد بود. به عنوان مثال یکی از این جنبه ها ی ناملموس سرگرمی است یعنی علاوه بر خدمات و راه حل کامل سرگرمی هم اضافه نماییم خیلی از مواقع شما برای کسب تجربه خاص از یک رستوران ساعت ها در صف انتظار آن می ایستید یا با طی مسافت‌های طولانی به برای بدست آوردن حس لذت از محیط زیبای یک رستوران به آنجا می رویم
تا اینجا به این موضوع پرداختیم که مشتریان به دنبال ارزش بیشتر هستند و برای بالاتر بردن ارزش بر بالا بردن منفعت برای مشتری صحبت کردیم در مقالات بعدی به موضوع کم کردن هزینه های مشتری خواهیم پرداخت و بررسی می‌کنیم که چگونه می‌توانیم با کاهش هزینه های منفعت مشتری را بالا ببریم
 

منبع: بورس با ما

دیدگاه شما

|   مشاهده قوانین و مقررات

دیدگاه‌ها