ارزش گذاری شرکت های تجاری (بخش دوم)
برای فردا

ارزش گذاری شرکت های تجاری (بخش دوم)

| 09:00 | 2

 در بخش اول ارزش گذاری شرکت های تجاری رویکرد دارایی محور را بررسی کردیم در این پست با روش سود محور آشنا می شویم.

مقالات مرتبط:

رویکرد سود محور:

در این روش ارزش شرکت بر اساس پیش بینی درآمد آن در آینده سنجیده می شود. سرمایه گذار به میزان دارایی شرکت توجهی ندارد و سرمایه گذاری خود را بر اساس میزان سودی که شرکت هر ساله بدست می آورد، انجام می دهد. از آنجا که در این روش، تنها به اطلاعات مالی شرکت توجه می شود و ارزش گذاری شرکت به طور مقایسه ای انجام نمی شود، به آن "روش ارزش گذاری مطلق" نیز گفته می شود.  بنگاه های تازه تاسیس و شرکت های خدماتی با میزان دارایی کم و سود زیاد، نمونه های مناسبی برای ارزش گذاری با روش سود محور هستند. سود آوری آینده شرکت با استفاده از نظریه بهره مرکب به ارزش فعلی تنزیل می شود. از انواع روش های ارزش گذاری بر اساس رویکرد سود محور می توان به مدل بازده ثابت، مدل های با دوره محدود نگهداری، مدل درآمد پسماند تنزیل شده (DRIM)، مدل درآمد باقی مانده (RIM)، روش سود نقدی تنزیل شده (DDM)، جریان نقدی تنزیل شده (DCFM)، مدل گوردن و مدل SPM اشاره کرد.
مراحل رشد سود آوری شرکت ها عموما در مدلی با چهار بازه زمانی در طول عمر شرکت ارائه می شوند:

مرحله راه اندازی: که در آن شرکت به دنبال ایجاد یک بازار برای فروش محصولات خود است. در این مرحله، سود شرکت به علت هزینه های زیاد آن در مقابل فروش اندک، ناچیز و حتی منفی ست.

مرحله رشد: در این مرحله محصول شرکت در بازار شناخته شده و لذا شرکت، بسیاری از هزینه ها را که بابت طراحی و تولید محصول و ایجاد بازار فروش در مرحله قبل پرداخته است، نمی پردازد. تلاش شرکت به افزایش سهم بازار و افزایش تعداد مشتریان و بدست آوردن نام تجاری معروف معطوف می شود. فروش شرکت و سود ناشی از آن با نرخ زیاد افزایش می یابد. گرچه سود شرکت در این مرحله زیاد است، اما وجه نقد زیادی هم برای سرمایه گذاری لازم است تا آنجا که ممکن است جریان وجه نقد آزاد شرکت منفی شود و شرکت پولی برای تقسیم بین سهامدارنش نداشته باشد. شرکت دارای حاشیه سود بالا و سود سالیانه زیاد است، اما جریان وجه نقد آزاد منفی و سود تقسیمی کم است.

مرحله بلوغ: در این مرحله بازار فروش شرکت تحت نام تجاری قدرتمند آن پایدار است. میزان سوددهی و جریان وجه نقد نیز تا پایان این مرحله نسبتا ثابت می ماند. محصولات تثبیت شده و نوآوری در آن ها کاهش یافته و متناظرا هزینه های تولید ثابت می شود. در این زمان مدل گوردن برای ارزش گذاری شرکت ارائه می شود.

مرحله افول: در این مرحله به علت تغییر تمایلات بازار به محصولات جدید و افزایش تعداد رقبا، شرکت با کاهش فروش و کاهش حاشیه سود مواجه می شود. در دوره افول، شرکت با زیان مواجه خواهد شد و درآمد آن به سختی کفاف هزینه هایش را می دهد. پافشاری و ماندن در مرحله افول به ورشکستگی شرکت منجر می شود.
در ارتباط با روش سود محور معامله گر باید به این نکته توجه کند که شرکت مورد نظرش در چه مرحله ای از رشد قرار دارد و با توجه به آن، مدل مناسبی را از رویکرد سود محور انتخاب نماید.
 

برچسب‌ها: ارزش گذاری

دیدگاه شما

|   مشاهده قوانین و مقررات

دیدگاه‌ها