بخش دوم: چگونه از کنترل شدن توسط خرابکاری های ذهنی خودمان جلوگیری کنیم؟
برای فردا

بخش دوم: چگونه از کنترل شدن توسط خرابکاری های ذهنی خودمان جلوگیری کنیم؟

| 15:00 | 2

در بخش قبلی توضیح دادیم که شیرزاد شمین در کتاب هوش مثبت نگر خود 10 خرابکار ذهنی انسان را معرفی نموده است که  همواره در حال به عقب نگهداشتن شما از انجام کارهای جدید مخصوصا زمانی که منجر به تغییر می شود، هستند. این خرابکاران از طریق القا ترس، اضطراب، سرزنش، شرم، گناه و غیره (تقویت منفی) شما را کنترل می کند. اما چگونه میتوان جلوی این خرابکاران ذهنی را گرفت؟ 

به گفته شیرزاد شمنی هوش مثبت نگر یک مهارت است، فرد با تمرین ذهن می تواند ضریب هوشی را بالا برده و در نتیجه  می تواند در زمان های مداخله این خرابکاران به خوبی با آن‌ها مقابله کند. در این بخش ما به شما نشان می دهیم که چگونه این خرابکاران دوست شوید. با بورس با ما همراه شوید 


نام گذاری خرابکاران

خرابکار شما می‌تواند یک نیروی قدرتمند باشد، اما لازم نیست که بر زندگی شما حاکم باشد. صرف وقت برای آشنایی با خرابکاران می‌تواند زندگی شما را به کلی تغییر دهد. بخش مهمی از وقت گذاشتن در شخصی سازی خرابکاران ذهنی شما این است که این عادت های صحبت کردن با خود، شما را تعریف نمی‌کنند! یک راه برای شروع آگاهی و شخصی سازی خرابکاران این است که بازی نام گذاری را انجام دهید. این حس را به شما می‌دهد که چه کسی در  ذهن شما ساکن است. به علاوه وقتی یکی از دوستان خرابکار قدیمی شما در زندگی ظاهر می شود، م توانید او را با سلام گرم احوالپرسی کنید، از او متشکرم که جلوی این کار را گرفته است و به او اطلاع می‌دهید که این دفعه انجام این کار به عهده خودتان است.

نام خرابکار من ....... است. اکنون می‌دانم که این ممکن است احمقانه به نظر برسد. اما این حائز اهمیت است. هنگامی که شما این خرابکاریهای منفی را نام گذاری می‌کنید، راحت تر حضور آن‌ها را تصدیق می‌کنید و در نتیجه می توانید به آن‌ها گوش  فرا دهید  و آن‌ها را رها کنید.

خرابکار من علاقه‌مند به گفتن...... است و یا اغلب می‌گوید.... . اگر با خرابکار خود دوست شوید، از همه چیزهای دلسردکننده‌ای که آن‌ها می‌توانند بگویند، آگاه هستید. شانس خوب است که برخی از عباراتی  آنها را بارها و بارها به خودتان می‌گویید. و آن‌ها را بنویسید. دفعه بعد که این افکار به ذهن شما خطور می‌کنند شما از آن‌ها آگاه خواهید بود.

خراب کار من احساس می‌کند (احساسات بدن، تنفس، و غیره).  اگر مدتی را به کاوش در مدیتیشن، یا یک عمل ذهن آگاهی دیگر بپردازید، با این که چگونه هر فکر شکل جسمی خود را دارد، آشنا هستید. بخشی از سرگرم کننده نامگذاری خرابکار مورد علاقه شما این است که با نحوه تجسم آن‌ها و اینکه چه احساسی دارد از داشتن یک فکر دلسرد کننده، آشنا می‌شوید.


 

برگشتن به گذشته

داشتن یک احساس تاریخی در پشت خرابکاران ذهنی ما می‌تواند به ما کمک کند تا درک کنیم که زمزمه‌هایی که ما را کوچک نگه می‌دارند، رفتارهای آموخته شده هستند. و زیبایی آن این است که شما همیشه می‌توانید یک رفتار جدید و پشتیبانانه را بیاموزید. اما، این همچنین می‌تواند یک کاسه چرب باشد، بنابراین وقت زیادی را برای زندگی در اینجا صرف نکنید. برگشتن به گذشته همچنین می‌تواند کمی دلسوز برای خرابکاران ما و قدردانی از درخشش توسعه خود است. می‌توانیم درک کنیم که این عادت‌ها، مانند همه عادت‌ها، در پاسخ به زندگی ایجاد شده‌اند تا از بقای زندگی ما - از نظر جسمی، ذهنی، عاطفی - اطمینان حاصل شود.

خرابکاران من به من یادآوری می کند ... . به برخی از عباراتی که خرابکارتان تکرار می‌کند و حالات او را می پردازد، فکر کنید. آیا آنها شما را به کسی یادآوری میکنند؟(مادر، پدر، معلم، خواهر و غیره).

من اولین بار خرابکار خود را تجربه کردم که .... . اولین خاطره شما از خرابکار شما چیست؟ چه اتفاقی داشت می افتاد؟ چه احساسی داشتید؟


نوشتن نقش

خرابکاران ذهنی شما بد نیستند. آن‌ها ایجاد نشده اند و یا به گونه ای طراحی نشده‌اند که بتواند شما را در زندگی عقب نگه دارند. نیازی نیست آن‌ها از زندگی شما تبعید شوند. در حقیقت، هنگامی که با مجموعه حیله گری خود آشنا شدید، متوجه می‌شوید که هر یک از اعضای گروه خرابکاران ذهنی شما به دلایلی ظاهر می‌شود. شاید دلیل فقط این باشد که یک عادت است - اما شاید اینگونه نباشد. در پشت عادت، محرک وجود دارد. و آشنایی با محرک‌های شما، این امکان را به شما می‌دهد که مکث کنید، به عقب بروید و خودتان را بررسی کنید تا ببینید که آیا اطلاعاتی که می‌گیرید مطابقت دارد با آنچه واقعاً می‌خواهید.
خرابکار  من علاقه مند به انجام کاری است هنگامی که ... با نوع موقعیت هایی که خرابکار شما به آن پیشرفت می کند آشنا شوید. یا وقتی چیز جدیدی را شروع می کنید یا به دنبال چیزی بزرگ هستید؟ آیا یک خرابکار با شهود واقعی شما ارتباط دارد؟

خرابکاار من می تواند به من در درک کمک کند ... وقتی سؤالات فوق را کاوش کردید می توانید درک کنید که چرا  و چگونه ظاهر می شود. اکنون زمان آن رسیده است که به یادگیری هایی که باید ارائه دهند بپردازیم. می توانید با یک سؤال ساده شروع کنید ، "چه می خواهید من بدانم؟" سپس می توانید این سوال را با یک یا دو مورد دیگر دنبال کنید: "آیا این درست است؟" و شاید، "آیا چیزی در این کار وجود دارد که به من کمک کند تا زندگی کامل تری داشته باشم یا به اهداف خود دست یابم؟"
درست است که خرابکاران شما را با موفقیت به شما ترغیب کرده اند که از طریق ترس، اضطراب، سرزنش، شرم، گناه و غیره بهبود یابید و موفق شوید (تقویت منفی). با این حال، تحقیقات نشان می دهد که اگر شما به واسطه احساسات ذاتی کنجکاوی، دلسوزی، خلاقیت، عشق به خود و دیگران و عشق به مشارکت و بیان خود (تقویت مثبت) از شما پیروز شوید، حتی بیشتر موفق خواهید شد و درنتیجه شما بسیار شادتر و کمتر استرس خواهید بود.
 آیا واقعا خرابکاران ذهنی وجود دارند؟ آیا میتوان با آنها مقابله کرد؟ تجربه و نظرات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید
 

مقالات مرتبط:

منبع: بورس با ما
برچسب‌ها: هوش مثبت نگر

دیدگاه شما

|   مشاهده قوانین و مقررات

دیدگاه‌ها