سیگنالهای خرید و فروش از مهمترین موضاعات و دغدغه سرمایهگذاران در بازار سهام است. این سیگنالها از تحلیلگران کانالهای تلگرامی، شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، وب سایت و سایر ابزارهای اطلاع رسانی به دست سرمایه گذاران میرسد. کثرت این سیگنالها موجب سردرگمی سرمایه گذار شده و وی همواره نگران این موضوع است که کدام فرصت سرمایه گذاری انتخاب مناسبی خواهد بود. جهت انتخاب بهترین سیگنال خرید وفروش فرد سرمایه گذار بایستی با استفاده از ابزارهای گوناگون به مقایسه و ارزیابی این سیگنالها و فرصتها پرداخته و بهترین پیشنهاد سرمایهگذاری را انتخاب نماید تا به بازده مناسبی دست پیدا نماید. ما در این نگاشته قصد داریم برخی از ابزارهای ارزیابی و مقایسه سیگنالهای خرید بپردازیم.
اهمیت دانش فردی و بالا بردن سواد مالی
شاید بتوان مهمترین موضوع در ارزیابی و انتخاب بهترین سیگنال خرید و فروش سهام را داشتن دانش مالی دانست اینکه فرد بتواند با مهارت و علم خود نسبت به ارزیابی برترین سیگنال اقدام نماید. از این رو دانش فردی و بالابردن سواد مالی مهمترین موضوع شناخت بازار سرمایه و اصول سرمایه گذاری در خرید و فروش سهام می باشد. لازم است سرمایه گذار در ابتدا با اصول سرمایه گذاری، محاسبه بازدهی، شناخت ریسکهای سرمایه گذاری و کلاس های مختلف سرمایه گذاری آشنا شده و بر اساس تناسب بین ریسک و بازدهی و توجه به روحیات خود بهترین حوزه سرمایه گذاری را انتخاب نماید. پس از آن با توجه به اصول و دانش فردی، سیگنالهای سرمایه گذاری را بررسی و بهترین سیگنال را انتخاب نماید. این موضوع سبب میشود فرد علاوه بر انتخاب درست فرصتهای سرمایه گذاری و کسب بالاترین بازدهی، نسبت به ارزیابی و مقایسه تحلیلگران نیز اقدام نموده و خود را در مقابل سود جویان محافظت نماید.
شناخت بهترین تحلیلگر
در مقاله قبل در خصوص شناخت بهترین تحلیلگران و روشهای مقایسه و ارزیابی تحلیلگران به طور مفصل صحبت کردیم. یکی از روشهای انتخاب بهترین سیگنال خرید و فروش در بازار سرمایه به کارگیری و استفاده از نظرات تحلیلگران برتر بازار میباشد. فرد میتواند پس از شناخت و ارزیابی تحلیلگران بهترین تحلیلگر را انتخاب و از نظرات مشورتی و سیگنالهای ارائه شده از سوی تحلیلگران، اقدام به سرمایه گذاری نماید. در اینجا دو نکته حائز اهمیت است اول اینکه مسئولیت انتخاب سیگنال خرید به عهده فرد بوده و سرمایه گذار خود نسبت به سرمایه گذاری اقدام نموده است و این موضوع اهمیت شناخت کامل و مقایسه تحلیلگران را دو چندان میکند. دوم اینکه فرصتهای سرمایه گذاری اعلام شده از سوی تحلیلگران بازار سرمایه معمولا بر اساس نقطه ورود به بازار بوده و در صورتی که سیگنال ارائه شده مطابق تحلیل حرکت ننماید، تحلیلگران حد ضرر و نقطه خروج و همچنین روش های پوشش ریسک سرمایه گذاری را اعلام نمینمایند. بر این اساس سرمایه گذار باید همواره مجموعه ای از فرصتهای سرمایه گذاری را بررسی و بر اساس انتخاب آگاهانه خود بهترین تحلیل را انتخاب نماید.
استفاده از ابزارهای مقایسه در انتخاب بهترین سیگنال خرید و فروش
جدا از اینکه فرد می بایست با دانش مالی خود و ارزیابی تحلیلگران نسبت به انتخاب بهترین تحلیل اقدام نماید، یکی از روش های شناسایی تحلیل مناسب استفاده از ابزارهای مقایسه میباشد. پیشنهاد میشود پس از اینکه فرد سیگنال سرمایه گذاری را دریافت نمود در ابتدا به ماهیت کلی و بررسی شرایط عمومی حاکم بر اقتصاد توجه داشته باشد، به طور مثال آیا در شرایط تحریم سرمایه گذاری بر روی شرکتها صادرات محور مناسب است ؟ آیا زمان مناسبی برای سرمایه گذاری در حوزه ملک است؟ آیا طلا و سکه دارای حباب قیمتی هستند؟ اینها سوالاتی است که فرد میبایست با مقایسه این فرصتها نسبت به بررسی بهترین تحلیل اقدام نماید. در نظر داشته باشید که در بازار سهام، یکی از اصلی ترین موضوعات مقایسه شرکتها، توجه به عملکرد بنیادی شرکت بوده و ارزشمندی سهم بر اساس سود آوری و بازدهی سرمایه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
مقالات مرتیط: