<span class='far fa-dollar-sign color-default'></span> چرا آمریکا ممکن است در جنگ تجاری بین چین و آمریکا بازنده باشد؟
stocks

چرا آمریکا ممکن است در جنگ تجاری بین چین و آمریکا بازنده باشد؟

| 13:00 | 2

در چند دهه گذشته، تعرفه های پایین و موانع تجاری بی تنش، سبب تقویت زنجیره‌های عرضه جهانی شده و موجب افزایش قابل ملاحظه‌ای در تجارت جهانی شده است. در واقع، نرخ متوسط ​​تعرفه واردات از طرف اعضای سازمان تجارت جهانی از سال 1996 به بیش از 12.74٪ کاهش یافت و به 8.8٪ در سال 2016 رسید. تجارت جهانی از 5 تریلیون دلار در سال 1996 به 19 تریلیون دلار در سال 2013 رسید.

ما اکنون به سمت عقب حرکت می کنیم. ایالات متحده در تلاش برای دستیابی به آنچه که به تجارت عادلانه اعتقاد دارد، اختلافات تجاری را با چندین اقتصاد مختلف آغاز کرده است. درگیری‌های آن با چین بسیار شدید است و منجر به یک سری تعرفه های اضافی می شود. بعضی از مردم بر این باورند که چون آمریکا خریدار خالص است و چین فروش خالص در رابطه تجاری خود است، چین جنگ تجاری بازنده شده و در نهایت تسلیم خواهد شد. من معتقدم که اشتباه است.

تعرفه ها به هر دو کشور آسیب می‌رساند. بسیاری از محصولات تعریف شده به راحتی قابل جایگزینی نیستند، بنابراین آن‌ها همچنان خریداری خواهند شد، فقط با قیمت‌های بالاتر. وقتی یک تعرفه برای یک محصول خاص اعمال می‌شود، یکی از سه اتفاق زیر ممکن است رخ دهد.

متضرر شدن سود

در برخی از صنایع، شرکت‌ها تمایل دارند یا نمی‌توانند هزینه را به مشتریان خود منتقل کنند. این بدان معنی است که سود شرکت کاهش می‌یابد. برای شرکت‌های دولتی، این البته باعث افزایش درآمد می‌شود و بنابراین می‌تواند بر قیمت سهام تاثیر بگذارد.

به عنوان مثال، فرض  کنید که آلوکا، یک شرکت آمریکایی، از تعرفه‌های تولیدکنندگان خارجی آلومینیوم بهره مند شود، اما این خیلی ساده نیست. هزینه‌های ورودی آلوکا افزایش یافته است، زیرا از مقدار قابل توجهی از آلومینیوم اولیه از کانادا استفاده می‌کند که تا آلومینیوم خود را تولید کند. مدیر عامل شرکت آلوکا بیان می‌کند که نه تنها تعرفه‌ها باعث آسیب رساندن به سودآوری می‌شوند، بلکه بازار را تحریف می‌کنند و باعث می‌شود که "با انگیزه دادن به راه اندازی مجدد ظرفیت‌های ناکارآمد پیرامون" در ایالات متحده  بهره‌وری کمتر شود.

افزایش قیمت‌ها

یک شرکت ممکن است هزینه تعرفه‌ها را به مشتریان خود منتقل کند (به عنوان مثال، اپل پیشنهاد کرده است که این کار را انجام دهد) و مصرف کنندگان برای یک مورد بیشتر هزینه می‌کنند. این بدان معنی است که، همه چیز با هم برابر هستند، آن‌ها پول کمتری برای صرف کالا یا خدمات دیگر دارند.
 کاهش تقاضا

یک شرکت ممکن است هزینه تعرفه‌ها را به مشتریان خود منتقل کند اما تقاضا کاهش می‌یابد زیرا مصرف کنندگان خرید خود را کاهش می‌دهند. ما در حال حاضر شاهد "نابودی تقاضا" در صنعت هستیم که یکی از اولین اقدامات تعرفه در ابتدای سال 2018 بود: ماشین لباسشویی. همین امر می‌تواند به سایر اقلام، از جمله دیگر خرید های "بلیط بزرگ" مانند اتومبیل ها، صورت گیرد، اگر تعرفه ها به آنها اعمال شود.

شما نظرتان درباره این موضوع چیست؟ آیا فکر میکنید آمریکا بازنده این نبرد است؟ دیدگاهتان را ما با در میان بگذارید

منبع: CNN

دیدگاه شما

دیدگاه‌ها